
lES bRIEF - 100 minuten
Voer de lesbrief binnen een week voor de workshop dag uit met de klas. Heel veel Succes!
Welkom op deze lesbrief.
Wij zijn meneer Lloyd en Juf Tessa van Cultuurgeluid. Jullie gaan deelnemen aan de workshop Stencil Art. Luister en kijk goed!
Deze webpagina is jullie lesbrief. Jullie gaan je hier voorbereiden voor de workshop dag. Hier nemen jullie deel aan de volgende onderdelen:
Luister: Jullie meester of Juf leest voor uit de lesbrief
Kijken: Kijk naar de filmpjes en probeer het te onthouden
Doen: Ga lekker aan de slag en wees creatief
Oefening 1: Kijk en Luister - 15 minuten
Een stencil wordt ook een Sjabloon genoemd
Kijk naar dit filmpje >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hier wordt een Sjabloon gemaakt en gebruikt. Het inkleuren gebeurt hier met verf en een kwast. Verderop in de lesbrief gaan wij het ook bekijken met spuitbussen

Oefening 2: Luister - 5 minuten
Wij werken op 2 manieren.
De les met het zelf maken van Stencils met papier, plastic en Stanley mesjes. Hier is altijd de combinatie met reeds voorgesneden stencils aanwezig.
En de les waar de stencils al vooraf zijn gemaakt. De leerlingen die misschien wat jonger zijn of andere omstandigheden hebben. Mogen nog niet met de mesjes werken. Deze zijn vlijmscherp!
Tijdens het werken met de mesjes:
Mogen deze niet tegen de tafels worden getikt
Mogen de mesjes niet herhaaldelijk in en uit worden geklikt
Mogen er geen grapjes naar elkaar worden gemaakt
Moeten deze na gebruik weer worden ingetrokken zijn.
Als meneer Lloyd er is hoor je als jullie gaan werken met een Stanley mes of een schaar.
Oefening 3: Kijken - 5 minuten
Met Stenil Graffiti of Art zoals het ook heet, kan je hele mooie dingen maken. Bekijken jullie deze foto's
Oefening 4: Luisteren kijken en doen - 25 minuten
Jullie gaan in de klas groepjes van 3 - 4 maken. Elke groep gaat een thema bedenken.
In dit geval bedenken wij het thema "Flower Power" (Bloemen Kracht). Elke groep gaat dit thema zelf aankleden.
Flower power, wat is dat eigenlijk?
Flowerpower was een artistieke jeugdcultuur uit de Verenigde Staten in de late jaren 60 en vroege jaren 70. De term werd voor het eerst gebruikt door dichter Allen Ginsberg. Het begon onder studenten in Californië, vooral in San Francisco, en kreeg bekendheid toen The Beatles zich ermee identificeerden en hun album "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band"
Een hoogtepunt van de flowerpowerbeweging was het Woodstock muziekfestival in 1969. In Europa kwamen er festivals zoals het Holland Pop Festival in Rotterdam.
De mensen in deze subcultuur werden hippies genoemd. Ze leefden vaak in communes, rookten kruiden, dronken thee en luisterden naar dromerige muziek. Ze protesteerden tegen oorlog, honger en armoede en vonden dat de mens in harmonie met de natuur moest leven. Hun levensstijl werd niet altijd gewaardeerd door hun ouders.
Flowerpower drukte zich ook uit in kleding en haardracht: fleurige patronen en kleuren, haarbanden, slippers, ruwkatoenen hemden, wijdvallende kleding of juist strakke kleding. Grote bossen haar, vlechten en veel bloemetjes.
Let op!: Je kan je thema zo gaan inrichten met wat je net gehoord en gezien hebt. Of bedenk er een eigen betekenis op.
En verwerk dat in je kunstwerk. Bijvoorbeeld. Flower Power, Bloemen kracht die heel belangrijk is voor insecten die leven van honing en stuifmeel verspreiden. Of mensen die graag een bloemetje plukken voor een ander. Meneer Lloyd zorgt voor genoeg sjablonen en variatie op de workshop dag.
Jullie gaan nu kijken naar twee videoclips uit de Flower Power tijd: Eerst de Beatles en daarna de Jackson 5
Wil je dansen? steek je vinger op naar de juf of de meester en ga naast je stoel dansen.
Oefening 5: Luisteren kijken en doen - 50 minuten
Maak zelf een Sjabloon of Stencil met stevig A4 papier en een schaar. Als je nog niet met het scherpe Stanley mes mag werken. Gebruik stevig papier (180 tot 300 gram). A4 of A3. Maak de tekening groot maar niet te dicht bij de randen. Daarna prik je in het midden voorzichtig met een schaar door het papier en begin je van binnen uit je figuur uit te knippen. Zorg wel dat je papier in 1 stuk blijft. teken bijvoorbeeld een flower power danser, kapsel, bloem of iets wat je zelf bedenkt. Of een bij, een vlinder die leeft met de bloemen. Jij bepaalt samen met je groepje de uiteindelijke vorm van het thema.



Bekijk eerst de Filmpjes. Kijk goed hoe groot meneer Lloyd de danseres tekent op het A4 blaadje. Hou deze grootte ook aan. Iedereen maakt 1 sjabloon. Werk in groepjes van 4 en spreek met elkaar af wie welke sjabloon gaat maken.
Als jullie klas niet met een mesje gaat werken mag je zelf proberen om je sjabloon uit te knippen. Neem het dan mee naar de workshop dag, ook als het knippen niet lukt.
Meneer Lloyd en Juf Tessa nemen ook andere sjablonen mee.
Leerplankader - 100%