lES bRIEF - 100 minuten

Voer de lesbrief binnen een week voor de workshop dag uit met de klas. Heel veel Succes!

Welkom op deze lesbrief.

Wij zijn meneer Lloyd en Juf Tessa van Cultuurgeluid. Jullie gaan  deelnemen aan de workshop Rapclass. Luister en kijk goed!
Deze webpagina is jullie lesbrief. Jullie gaan je hier voorbereiden voor de workshop dag. Hier nemen jullie deel aan de volgende onderdelen:

Luister: Jullie meester of Juf leest voor uit de lesbrief

Kijken: Kijk naar de filmpjes en probeer het te onthouden

Doen: Ga lekker aan de slag en wees creatief

 


 

Oefening 1: Kijk en Luister - 15 minuten
Meneer Lloyd is 1 van de eerste rappers in Nederland. Hij begon met rappen in de Amsterdamse Bijlmer in 1980. De wijk waar hij woonde was niet echt een leuke plek. Om niet in de problemen te komen ging meneer Lloyd zich bezighouden met de cultuur Hip Hop waar rappen een onderdeel van is. Bekijk hier eerst een video van meneer Lloyd. Die ook bekend is als rapper LTH. Hier verteld hij hoe je door rappen uit de problemen kan blijven.

 

 

Het is nu tijd voor de Freestyle Rap, maar wat is dat eigenlijk?
Dat is wanneer een rapper geen tekst heeft geschreven maar hij alles uit zijn hoofd moet rappen. Het publiek, jullie dus vertellen hem dan wat hij moet doen. Jullie bepalen waar zijn rap over gaat. Dus je kan hem op allerlei manieren een opdracht geven.
Zeg hem bijvoorbeeld te rappen over "Bloemen in de Wei". Hij zal dan misschien rappen:

Het is een mooie dag, want deze dag, die maakt mij blij.
De koeien en de schapen, die smullen van.......(ja) de bloemen in de wei!!
Zo werkt het dus, Laten wij hieronder wat woordjes en/of zinnetjes bedenken voor meneer Lloyd of rapper LTH.

Rappen De Freestyle Docx

Oefening 3: Kijken - 5 minuten
Zo bedankt voor jullie woorden en zinnetjes. LTH gaat dus zo voor jullie de freestyle rappen. Maar eerst wilt hij naar jullie Luisteren 
om te kijken of jullie ook wat rap talent hebben want jullie gaan samen met hem een mooie rap maken waarmee wij deze les gaan afsluiten. Om jullie even op weg te helpen heeft hij deze tekst gemaakt. Let op! LTH leest het voor en dan komen jullie!

 

Als je wilt rappen  -  Dan tel je tot vier
Wij gaan nog even door  -  En dan stoppen wij hier

Vijf  -  zes  -  Het is zoals je dacht
Want eerst komt de zeven  -  En dan komt de acht   

 

Als je wilt rappen  -  Dan tel je tot vier
Wij gaan nog even door  -  En dan stoppen wij hier

Vijf  -  zes  -  Het is zoals je dacht
eerst komt de zeven  -  En dan komt de acht 

De acht is gekomen  -  En dat konden wij zien
Nummer negen aan de beurt en dan nr. 10

11  -  12,  -   we tellen lekker door
zelfs in het Engels  - who is it on the door

Laten wij het even samen proberen te rappen op 1 van deze beats


De freestyle rap is geweest en ik hoop dat jullie het leuk vonden. Ook hebben wij samen de oefentekst doorgenomen. Ook dat hebben jullie fantastisch gedaan. Nu gaan jullie zelf een tekst maken. Dat kan samen met LTH, in een groepje of alleen.
Daarna gaat iedereen naar elkaar luisteren als wij de raps aan elkaar laten horen

Tel  tot  8

1                         2                         3                         4  
5                        6                         7                          8

 

1                         2                         3                         4  fiets
5                        6                         7                          8 niets

 

1                             2                              3                                  4  
ik moest naar de winkel - ik pakte mijn Fiets
5                            6                               7                                  8 
Het werd koud en mistig - en toen zag ik Niets

Rappen De Basis Docx

Leerplankader - 100%

Oriënteren 20%

Oriënteren

Algemene competentie

De leerling kan zich binnen de context van het thema of onderwerp openstellen voor verschillende uitingen van kunst en cultuur. De leerling kan daarop reageren met associaties en herinneringen aan eigen ervaringen. De leerling kan daarover communiceren met anderen.

Onderzoeken 25%

Onderzoeken 25%

Algemene competentie

De leerling kan brononderzoek doen en vanuit dit onderzoek conclusies trekken die hij meeneemt in de uitvoerende fase. De leerling kan de betekenis die hij aan kunstuitingen geeft onderzoeken en een relatie leggen met de middelen die de maker heeft gebruikt, bijvoorbeeld beeldof klankaspecten, spel- of danselementen, technieken en materialen. De leerling kan experimenteren met technieken, materialen, verschillende media en nieuwe mogelijkheden uitproberen. De leerling kan onderzoeken op welke manier hij de opdracht kan gaan uitvoeren en kan een uitvoeringsplan maken. De leerling kan eigen criteria en de gegeven criteria van de opdracht benoemen. De leerling kan teruggrijpen naar de informatie en ideeën opgedaan in de oriëntatiefase.

 

 

Uitvoeren 50%

Uitvoeren 50%

Algemene competentie

De leerling kan zijn plannen uitvoeren (met behulp van vakspecifieke kennis en vaardigheden) en de uitvoering presenteren (individueel of samen met anderen). De leerling kan zijn keuzes motiveren en een relatie leggen met de onderzoeksfase. De leerling kan in het vormgevingsproces rekening houden met de gegeven en zijn eigen criteria. De leerling kan, daar waar relevant, samenhang benoemen tussen een beeld, dans, spel of muziek en/of andere vakken.

Evalueren 5%

Evalueren 5%

 

Algemene competentie

De leerling kan vertellen over het verloop van het werkproces. De leerling kan zijn waardering geven aan het eigen product en werkproces en dat van anderen. De leerling kan deze waardering beargumenteren en maakt daarbij gebruik van kennis en inzicht in verschillende uitingen van kunst en cultuur. De leerling kan oplossingen in het eigen werk vergelijken met die van kunstenaars. De leerling kan laten zien dat hij enige kennis en inzicht in de betekenis die kunst en cultuur, voor het dagelijkse leven van mensen van vroeger en nu, heeft.

 

 

Kerndoelen

  • 54 Kunstzinnige oriëntatie (De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.)
  • 55 Kunstzinnige oriëntatie (De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.)
  • 56 Kunstzinnige oriëntatie (De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.)

Extra Kerndoelen

  • 37 Oriëntatie op jezelf en de wereld (De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.)
  • 38 Oriëntatie op jezelf en de wereld (De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen)

Ervaringsvorm

 

  •  Actief (kunst maken)
  •  Receptief (kunst kijken)
  •  Reflectief (nadenken over kunst)

 

Disciplines

Disciplines:

  •  Beeldend
  •  Muziek
  •  Drama
  •  Dans
  •  Erfgoed
  •  Literatuur
  •  Mediakunst

Groepen

Geschikt voor de groepen:

  •  Groep 1
  •  Groep 2
  •  Groep 3
  •  Groep 4
  •  Groep 5
  •  Groep 6
  •  Groep 7
  •  Groep 8